News letters
2020
När vi styr vår verksamhet vill vi veta - inte gissa – oktober 2020
SKR väljer KeyForCare – juni 2020
Hemtjänsten i Gislaved inför KeyForCare – januari 2020
2019
Resultat i realtid – september 2019
Nya lokaler för psykiatrin - hur går det? – maj 2019
2018
Patientens livskvalitet efter behandlig – september 2018
#MeToo och KeyForTeam – maj 2018
2017
Kvalitetssäkrade resultat – november 2017
Island inför KeyForCare – april 2017
2016
Nöjda patienter i Skaraborg – november 2016
KeyForCare mäter patientupplevelsen – april 2016
När vi styr vår verksamhet vill vi veta - inte gissa
Vi hoppas att du har haft en fin avslutning på sommaren och att hösten skall innebära god hälsa och mycket glädje. Orden i rubriken är Alma Maslans, en engagerande ledare i Gislaved. Längre ned kan du läsa om hur hon arbetar med kvalitet och målstyrning.
Vi är glada över att vi via vårt avtal med SKR fått kontakt med många regioner som är intresserade av våra tjänster, och att vi sedan i våras har Fusion Fertility i Wigan som vår första kund i England. Läs mer om detta nedan.
​
I Gislaved har man sedan januari 2020 med hjälp av KeyForCare systematiskt samlat in feedback från brukarna inom hemtjänsten. Runt 80% av brukarna har kunnat svara på en iPad. Resultaten och förslagen har sedan analyserats av medarbetarna, som också formulerat och planerat åtgärder. Att styra sin verksamhet utifrån kunskap är viktigt för Alma Maslan, enhetschef för vård och omsorg i ordinärt boende i Gislaved. "Vi har valt att inkludera brukarna och göra dem delaktiga. Vi vill aktivt visa våra brukare att de är viktiga för oss. Vi frågar dem om deras upplevelser och tankar, för att sedan basera olika beslut på det", säger Alma.
​
Alma tycker att KeyForCare är ett bra verktyg för att engagera såväl medarbetare som brukare i verksamhetens kvalitetsfrågor. Hon upplever att det blir mer naturligt att prata om förbättringsarbete inom verksamheten när brukare och medarbetare ser hur de kan påverka resultaten. "Det är medarbetarna som leder en verksamhet till framgång och vi är väldigt glada och stolta över att vi kan jobba med förbättringar och vårt målarbete på det systematiska sätt som KeyForCare möjliggör", säger Alma.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Kontakta oss eller SKR för mer information. Kom igång direkt!
Hon betonar också vikten av transparens. Sammanställda resultat delges i sociala medier, chefer inom socialförvaltningen och andra berörda informeras, men även organisationer som PRO har tagit del av de resultat som bygger på brukarnas upplevelser. "Bilden som andra har av vår verksamhet blir mer sanningsenlig och rättvis när den baseras på vad människor som faktiskt får hjälp av oss tycker och upplever", avslutar Alma Maslan.
Articles
Patientens upplevelse utvecklar NU-Sjukvården!
​
Björn Järbur, sjukhusdirektör på NU-sjukvården ser hur all återkoppling från patienterna gör det möjligt för dem att snabbare utveckla verksamheten. Vad patienterna tycker är viktigt - på riktigt, säger Björn.
​
​
Källa: Framtidens sjukhus - bilaga till Dagens Medicin, 2022-05-25
Vi kan inte låta bli att lyssna på patienterna
​
Hanna Waernér på Kvinnokliniken Akademiska sjukhuset berättar hur de utvecklar sin verksamhet med stöd av KeyForCare.
​
​
Källa: Dagens Nyheter, Vård och Välfärd,
2020-01-13
Patienternas synpunkter – en guldgruva för Sophiahemmet.
​
“En digital patientenkät som samlar in och redovisar patienternas erfarenheter och synpunkter i realtid har hjälpt Sophiahemmet att ställa om till en patientdriven verksamhetsutveckling där patienternas förslag till förbättringar omsätts i påtagliga åtgärder."
​
Marie Wickman Chantereau, chefläkare Sophiahemmet
Foto: David Bicho, Sophiahemmet
​
Källa: DN Almedalen Vård, 19 juni 2019
Kundundersökningar på klinik
Petra Levin verksamhetschef på Uppsala Barncentrum- och vårdcentral berättar hur de framgångsrikt förbättrar sin vårdkvalitet genom KeyForCare.
​
​
Källa: På Bettet, nr 3 2019, sid 4-5 (personaltidning för Folktandvården Västra Götaland)
Digital enkät på Hälsocentralen
​
Anette är kund på Hälsocentralen Sophiahemmet sedan åtta år och en av patienterna som svarat på den nya digitala patientenkäten.
​
​
Källa: IT-hälsa
​
​
Förbättringsarbete på Sophiahemmet
​
Nu inför Sophiahemmet ett nytt digitalt verktyg för att mäta patienternas upplevelse av vården. Det innebär bland annat möjlighet till snabbare återkoppling till verksamheterna och att alla vårdtagare kan delta i Sophiahemmets förbättringsarbete.
​
​
Källa: SophiaNytt
​
​